Een tijdschrift uitgeven zonder uitgever

Voor veel vormgevers en journalisten is een eigen tijdschrift een droom. Wie heeft commerciële uitgevers nodig, als het tegenwoordig vanaf de keukentafel kan? [Dit artikel verscheen op 3 oktober 2013 in NRC Next.]

Doorlezen arrow

Crowd-funding van magazines (2)

Nog maar een paar jaar geleden was het ondenkbaar dat bladenmakers zonder geld en zonder reputatie een magazine zouden kunnen beginnen. Door crowdfunding wordt dit steeds gewoner.

Doorlezen arrow

Crowd-funding van magazines (1)

Nog maar een paar jaar geleden was het ondenkbaar dat bladenmakers zonder geld en zonder reputatie een magazine zouden kunnen beginnen. Door crowdfunding wordt dit steeds gewoner.

Doorlezen arrow

Live magazine groot succes

Esther, heb jij een idee wat we met de Stadszomernachtdroom kunnen doen?’, vroeg een bestuurslid van Stadlab Leiden mij zo’n drie maanden geleden. ‘Nou, je kunt een live magazine doen’, antwoordde ik. Zij: ‘Een live magazine, wat is dat dan?’ ...

Doorlezen arrow

Tien trends in de magazine-wereld

Oplages dalen, titels verdwijnen. Een icoon als Newsweek verschijnt alleen nog maar digitaal. Toch is de tijdschriftenmarkt levendiger en opwindender dan ooit. Tien ontwikkelingen in de tijdschriftenmarkt die doorzetten in 2013.

Doorlezen arrow

Magazine van de toekomst

Denk niet langer tweedimensionaal. Het tijdschrift van de toekomst kan een tafel zijn, een muur of een jas. Maar bovenal, het tijdschrift van de toekomst hoef je niet te zoeken, het vindt jou.

Doorlezen arrow

Leve de Leidse Lente

Een doe-het-zelf krant voor maatschappelijke innovatie, burgerinitiatieven en stedelijke creativiteit. Dat is Leidse Stijl #2, de jaarkrant die op 18 december voor de tweede maal uitkwam en waarvan Eric Went en ik de hoofdredactie doen. Maar wat bedoelen we daarmee?

Doorlezen arrow

Word vrienden met een hacker

Als je één ding doet dit najaar, verdiep jezelf in datajournalistiek. Nu helemaal hot, maar over een paar jaar een vaardigheid die simpelweg van elke journalist wordt verwacht. Hier is waarom. Plus: 7 tips om morgen aan de slag te ...

Doorlezen arrow

Slow Journalism (1)

Drie dikke tassen met tijdschriften nam ik eind april mee uit de stampvolle kiosk van het Facing Pages-festival. Daaronder twee Britse tijdschriften die zichzelf bestempelen als Slow Journalism, dat zich afzet tegen hijgerige, sensatiebeluste en onjuiste journalistiek.

Doorlezen arrow

Slow Journalism (2)

Net als Boat magazine tooit Delayed Gratification zich met een veelzeggende titel, vertaald: Uitgestelde Bevrediging. Daarnaast draagt het blad de ondertitel ‘The Slow Journalism Magazine’, plus de komische pay off: ‘Last to breaking news’.

Doorlezen arrow