Ik had natuurlijk wel wat in mijn hoofd, anders zou ik dit nooit zeggen. Ik wilde live interviews, presentaties en verhalen combineren met een groot scherm met foto’s, video’s, muziek en tijdschriftenspreads. Er moest een hoog tempo inzitten, het moest flitsend zijn, innovatief, ‘to the point’, inhoudelijk en afwisselend. Verschillende expressievormen samengebracht in een geheel.
Gelukseconoom En zo gingen we aan de slag. Het bestuur van Stadslab had al eerder voor die avond twee goede gasten geboekt: Hildegard Assies van Urban Retail en Koen Vredebregt, gelukseconoom. Hildegard bezoekt normaalgesproken luchthavens en analyseert de commerciële routes. Welke route lopen mensen? Waar kijken ze naar? Hoe voelen ze zich? Voor de Stadszomernachtdroom liep ze door Leiden en deed eenzelfde analyse. Met een fotoverhaal van kansen en inspirerende voorbeelden deed ze haar verhaal.
Gelukseconoom Koen Vredebregt pleit voor de toepassing van een nieuwe graadmeter voor vooruitgang in Nederland: de Happy Planet Index, die geluk, levensverwachting en ecologische voetafdruk meeneemt. Hij berekende voor Leiden de Happy Planet Index. In het live magazine deed hij dit in de vorm van een zelftest, waarbij Leiden de test deed.
Opdringerige meeuwen Daaromheen zetten we andere redactionele stukken, typerend voor een tijdschrift: korte berichten, shoppingpagina, kookrubriek gecombineerd met (live)muziek, zang, foto’s en video. De shoppingpagina bestond uit vijf speldenprikken van Remko Janssen van Rabobank Leiden: vijf kansen die voor het grijpen liggen in Leiden. De korteberichtenpagina werd door twee steengoede zangeressen gezongen en de kookrubriek bood dé oplossing voor het hartnekkige Leidse probleem van opdringerige meeuwen: Rillette a la Mouette, een rillette van meeuw. Op video en op het podium klaargemaakt voor het publiek.
Op het scherm achter het podium vormt zich aan het eind van ieder programmaonderdeel een magazine spread. Terwijl de pagina omslaat, speelt Big Moose, een geweldige band uit Utrecht, een jingle van de Leidse Stijl Live-tune, die zij ook bij de cover spelen.
Getalenteerd Voor de realisatie en het slagen van het live magazine was de samenwerking met een groot aantal getalenteerde professionals onmisbaar. Vooral multimediadesigner Thijs van Iersel, die al mijn (soms wilde) ideeen in concrete (mooie!) technische oplossingen vertaalde. Vormgever John Stelck, die zich een multitalent toonde. Niet alleen staat hij zoals altijd voor prachtig vormgegeven pagina’s; hij blijkt ook steengoede songteksten te kunnen schrijven, te kunnen componeren en het moet gezegd, het idee van de meeuw komt uit zijn hoofd. Hij blijkt zich er al jaren aan te ergeren…
Zoekt u voor een evenement een innovatieve, inspirerende vorm om het over de inhoud te hebben? Bent u ook geinteresseerd in een levend tijdschrift als evenement? Neem contact op.
Zie voor meer foto’s: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.201137883376635.1073741830.147405472083210&type=3