Eigenschappen van onze communicatie:
- Interactief
- Fun
- We leren samen
- We ontmoeten elkaar regelmatig
Zo ziet onze communicatie eruit:
Website
Onze website is een echte community website, rijk aan verhalen van deelnemers, over hun dromen voor de stad, hun experimenten, hun daden, inzichten en twijfels. We delen deze in de vorm van geschreven verhalen, fotoverhalen, videos en animaties. Ook is het een sterk interactieve website. Je kunt nieuwe initiatieven aanmelden, in fora meedoen. De geweldige foto’s van Jan de Groen geven de website een levendige, aantrekkelijke en toch heel realistische look en feel.
WSR-Café
Ieder half jaar organiseren we een WSR-café of diner, zodat alle betrokkenen en fans van WSR elkaar kunnen ontmoeten, kunnen bijpraten, op ideeën kunnen komen en snode plannen kunnen smeden voor nieuwe initiatieven in de stad. De WSR-café’s staan binnen de community bekend als bijzonder verrassend. Doordat we altijd bijzondere locaties in de stad kiezen (van en oude, ruige fabriek of een bioscoop tot een verlopen, maar sfeervol wijkcentrum) en doordat we elke keer een totaal andere, vernieuwende vorm kiezen. Zo hebben we de afgelopen jaren een bazar georganiseerd, een werkdiner, routes langs verschillende groeninitiatieven (waarbij de deelnemers ook creatieve opdrachten kregen), een event met trektochten langs tal van workshops (waarbij een van de opdrachten was: start een nieuwe beweging). Niet zitten en luisteren. Maar sterk interactief en creatief. En altijd een lekker lange borrel achteraf. Die zijn inmiddels ook roemrucht. Veel van deze interactieve, creatieve vormen zijn ontwikkeld door Superduo.
Routes
Sinds het begin hebben we vier wandel- en fietsroutes ontwikkeld door onverwachte (en enigszins ruige) delen van de stad. De routes voeren langs o.a. initiatieven van Water Sensitive Rotterdam (of initiatieven die binnen dat gedachtegoed passen), toffe architectuur en gave buurthuizen, waar je een goede kop koffie kunt krijgen en een praatje kunt maken met de locals. We laten de route altijd illustreren door jonge Rotterdamse illustratoren of street artists (tot nu toe: Stang, Bier & Brood, Bart Aalbers & Levi Jacobs) en verspreiden ze op de website, via email of gedrukt in de vorm van een Z-card.
Cadeaumail
Leden van onze community en fans ontvangen maandelijks de Klets, een digitale nieuwsbrief, die geen nieuwsbrief is. Maar, zoals wij het noemen een ‘cadeaumail’ met telkens iets leuks: een wandelroute (zie hierboven), een kaart met een mooie illustratie, kaartjes voor een festival. Daarnaast is de nieuwsbrief een snelle update van actualiteiten en bevalt altijd linkjes naar een aantal mooie, nieuwe verhalen, video’s of fotoreportages op de website.
Stylish hebbedingen
Voor onze events en andere gelegenheden, ontwikkelen Rogier en ik altijd smaakvolle cadeautjes, die mensen graag willen hebben en die zich verspreiden. Linnen tassen, paraplu’s, potloden met plantenzaadjes, een gave risoprint van Rotterdam. Dikwijls met een lekkere kreet erop.
Veel creatieve vormen
Naast bovengenoemde vormen, werken we ook nog met veel andere creatieve vormen. Een kleine greep van de afgelopen jaren: kunstzinnige mini-speelfilm Blauw (over een verdwaalde regendruppel), de bioscooptrailer ROT (aankondiging voor een rampenfilm over klimaatverandering in Rotterdam), gedichten door Rotterdamse stadsdichter Derek Otte verspreid op kaarten door de stad en selfiestokjes, onze slogans op een stokje waarmee je op de foto kunt gaan. En nog veel meer.
WSR-Mobiel
We hebben ook de WSR-mobiel ontwikkeld, een aanhangwagen met een mini-plantenkas, met een zelfstandig irrigatiesysteem en zonnepanelen en een uitklapbare tafel met stoelen om een plek te creëren op festivals, markten en symposia, waar je goede gesprekken kunt voeren en ideeën kunt uitwisselen. De WSR-mobiel bestaat in zijn geheel uit gebruikte materialen en is ontworpen en gebouwd door Thijs Masthoff.
Sociale media
WSR heeft ook een pagina op Facebook en is te vinden op Twitter. Binnenkort komt daar een LinkedIn groep bij en een Instagram-account.