2. Het moet impact hebben, dus beleving is belangrijk
Een bijlage in het personeelsblad in de politiehuisstijl heeft nauwelijks attentiewaarde in de enorme informatie-overload die we dagelijks krijgen. Ook omdat het geen bijzondere belevenis biedt. Geïnspireerd door de ‘zine machines’ (machines waarin kleine kunstzinnige tijdschriften zitten, wat in de VS en Canada een trend is), waar ik als bladenmaker over schreef, bedacht ik de verhalenmachines voor de politie.
Dit zijn oude sigarettenautomaten die we hebben gepimpt en waar pakketjes met verhalen in zitten. Of liever: pakketjes met verhalen en posters. Wat een ontzettend goede mix blijkt te zijn. De machines roepen veel nieuwsgierigheid op, bijna kinderlijk enthousiasme. En de pakjes die we vormgeven in bruin papier met het logo van De Hark Voorbij erop gespoten, zijn echte hebbedingen.
Mensen willen ze hebben, trekken ze uit het apparaat voor zichzelf en om aan collega’s uit te delen. De pakjes worden met grote nieuwsgierigheid opengemaakt, waardoor de verhalen en de posters automatisch tot grotere interesse leiden. Ieder verhaal is op de achterzijde ook weer gespoten, waardoor het net als de posters op te hangen is op de werkvloer.
3. Juist niet politiehuisstijl
Een mooi moment na afloop van de eerste posterworkshop was toen ik ‘s avonds na thuiskomst de posters allemaal op de grond uitspreidde en mij realiseerde dat we hiermee in een klap onze eigen stijl en beeldtaal hadden ontwikkeld.
De kleurige en veelsoortige posters, persoonlijke portretten met lijfspreuken eronder (gefotografeerd door Neeltje Kleijn). Het paste op een geweldige manier bij de verhalen die we verzamelden en waar De Hark Voorbij voor stond. Dit hielp ons om helemaal van de politiehuisstijl af te stappen en onze eigen identiteit te ontwikkelen, die veel beter past bij het unieke en frisse geluid dat we zijn binnen de politie.
4. Crossmediaal
Intussen hadden wij ook behoefte aan een openbare en voor de politiemensen ook makkelijker toegankelijke website. Een website die duidelijk maakt waar De Hark Voorbij over gaat. En waar je in één oogopslag enthousiast wordt en geïnspireerd raakt door De Hark Voorbij. Een online vertaling van onze activistische communicatie. Met veel foto’s van onze activistische A4’tjes, foto’s en filmpjes van evenementen, persoonlijke verhalen in tekst en video, verhalen over het gedachtegoed en krachtige citaten.
Bij deze onderscheidende beeldtaal heeft vormgever Rogier Rosema (Things to make and do) een frisse, activistische huisstijl ontworpen met een zwart/witte basis, die verwijst naar gefotokopieerde of gerisoprintte fanzines (punkblaadjes) en andere activistische zines. De zwart/witte basis werkt goed bij het vele bontgekleurde beeldmateriaal van de activistische A4’s en de foto’s.
Het feit dat we voor de website gekozen hebben voor een thema van WordPress, dat uitgaat van vierkante beelden, heeft ook weer zijn eigen effect gehad op onze beeldtaal. Inmiddels kregen de deelnemers aan de posterworkshops vierkante vellen om mee te werken, wat voor posters afwijkend maar ook mooi en intrigerend werkt. En de volgende stap was om een Instagram-account voor De Hark Voorbij te beginnen, de vierkante foto’s en beelden hadden we al.
5. Guerrilla-acties
Inmiddels hebben we zoveel materiaal, posters en verhalen verzameld, en gemerkt dat de verhalenmachines en posters impact hebben. Om deze impact verder uit te bouwen, zetten we guerrilla-achtige vormen van communicatie in om het gedachtegoed te verschijnen. We poppen-up op verschillende plekken op de werkvloer. Plotseling is er ‘s ochtends een grote muur beplakt met onze posters. De verhalenmachines en pop-up kiosks (die bestaan uit de verhalenmachines en andere presentatievormen voor verhalen en posters) poppen up tijdens de lunch, tijdens de briefing, een afdelingsdag of een ander evenement.
6. Verhalen blijven de basis
Onderwijl blijven we ook interviews doen, verhalen verzamelen, deelnemers coachen om hun eigen verhaal te schrijven of te filmen. Want verhalen blijven de basis. Ze zijn het vehikel om de ideeën en het gedachtegoed van De Hark Voorbij te verspreiden.