Door Esther Barfoot

Voor IKEA heb ik samen met vormgevers Elien van Egdom en Barbara Pilipp een personeelsmagazine ontwikkeld, dat voor 80% door de medewerkers zelf wordt gemaakt. Wij begeleiden dit proces. Het magazine won in november 2018 de Grand Prix Contentmarketing, categorie Magazines.

IKEA staat wereldwijd voor een uitdaging. De business is disrupted, door de opkomst van grote concurrenten als Amazon.com en Alibaba.com, een generatie stadbewoners die niet in de auto wil stappen om buiten de stad te winkelen en – in de wat verdere toekomst – het gegeven dat steeds nieuwe dingen kopen niet meer houdbaar is.

 

IKEA moet sneller schakelen: try fast, fail fast. Kleine (pop-up) stores in de binnensteden, het vergaand recyclebaar maken van meubels, het leasen van meubilair; het zijn een paar van de experimenten van de laatste tijd. En om je volgende experiment te kennen, moet je op de huid van de klant zitten én van de medewerker. De medewerker moet zich nóg meer ambassadeur van IKEA voelen.

 

 

Niet top-down

Daarbij hoort geen topdown, ver-van-mijn-bed, centraal geproduceerd medewerkersmagazine, maar een magazine van de medewerker. Een magazine dat uitnodigt in te stappen, mee te creëren, mee te experimenteren en samen met collega’s iets moois tot stand te brengen. Want TILLSAMMANS, bij IKEA doe je het nooit alleen. Dat magazine is IKEA Connect. Redactie: steeds wisselende medewerkers, direct uit de winkel. Content: 80% door henzelf geproduceerd.

 

De medewerkers vormen de redactie en bepalen de onderwerpen, doen de research/bureauredactie en produceren de content van tekst tot foto tot cover. Elien, Barbara en ik ondersteunen hen in dit proces, samen met Emma Luiting, de eindredacteur van IKEA. Wij begeleiden de redactievergadering en houden intensief contact met de medewerker-redacteuren gedurende de productieperiode van het magazine.

 

Ook in de inhoud van het magazine speelt de medewerker van IKEA de hoofdrol. Daarbij is een belangrijk principe bij het bepalen van de geïnterviewden en de bronnen: ‘Wie het weet, mag het zeggen’. Hoeveel je weet telt, niet jouw plek in de hiërarchie.

 

 

Duurzaam is bij IKEA een must

Het magazine heeft een onderscheidende vorm. Het bestaat uit één groot vel dat op slimme wijze is gevouwen. Je bladert erdoorheen als een magazine, maar als je hem (na afloop) geheel openvouwt, vind je aan de achterzijde een grote poster, die we telkens interactief, creatief en prikkelend insteken, gekoppeld aan het thema.

 

Bijvoorbeeld, met een bouwplaat voor een woonaccessoire, een poster met duurzaamheidtips, een vel inpakpapier of een groot spel. In ieder geval content die aanzet tot actie of aanleiding is voor een gesprek. Dit maakt het blad duurzamer: het geeft het blad een bewaarfunctie. Doordat het blad bestaat uit één vel en het formaat is gebaseerd op een standaard plano drukvel is bovendien papierverspilling tot een minimum beperkt. En het is kostenbesparend. Daarnaast staat de magazinevorm, waarbij alle pagina’s met elkaar verbonden zijn, juist daarvoor: verbinding.

 

 

Ambassadeur van het blad

Het resultaat van IKEA Connect heeft alle betrokkenen verrast. Het magazine is zeer populair. Zodra het nieuwe magazine op de deurmat bij de medewerkers thuis valt, regent het positieve comments and shares op de interne sociale media. Medewerkers herkennen zichzelf er echt in, lezen het graag en willen meedoen. Iedere keer melden vele co-workers zich aan om deel te nemen aan de volgende redactie en mee te creëren aan Connect. Zij zijn ambassadeur van het magazine en zeker ook een stuk meer ambassadeur van IKEA.

 

Voor het 75-jarig bestaan van IKEA Global en het 40-jarig bestaan van IKEA Nederland, dat in 2018 gevierd werd, hebben wij voor IKEA ook het 80-pagina’s tellend jubileumnummer gemaakt, gebaseerd op bovenstaand concept. 

 


Reacties IKEA medewerkers:

  • – ‘Wow, is erg leuk geworden!!’
  • – ‘Eten in de tuin en Connect magazine lezen. Mijn vriend: “Da’s niet slecht!”’
  • – ‘Waaaw! Wat een leuke editie is dit geworden… dank aan iedereen die hieraan heeft meegewerkt en voor de goede redactie vanuit de verschillende winkels. En stiekem trots dat onze fantastische collega’s uit Heerlen op de over staan ;-)’
  • – ‘Superuitgave weer!! Echt fantastisch gedaan!’
  • – ‘Nieuwe Connect in de bus, erg leuk om te lezen!’