Door Esther Barfoot

Het huidige tijdperk van verandering biedt volop inspiratie voor nieuwe bladen. Er zijn meerdere bladen die proberen een glimp op te vangen van de nieuwe wereld en de roadmap er naartoe. Een overzicht.

 

Vizc77Nc6jSnIrYA_400x0Alpine Review, Canada, sinds 2012: ‘A compendium of ideas for a world in transition’ noemt The Alpine Review zichzelf. Het is met een kleine 300 pagina’s de dikste van het stel en verschijnt 1 x per jaar. Naast uitgebreide artikelen over vernieuwende geesten zoals creatieven, ondernemers of filosofen, bestaat het middendeel uit een geconcentreerde sectie met kort beschreven nieuwe ideeën.

 

Scenario, Denemarken, sinds 2010: Dit ‘magazine about trends, ideas, vision and scenario4possible future’ is een publicatie van het Copenhagen Institute for Future Studies. Scenario presenteert de fenomenen, die onze langetermijn toekomst zullen beïnvloeden. Zo is er een issue over ‘The future belongs to the bicycle’, de ‘smart city’ en de democratisering van de media. De opzet is om de lezer (politici, zakenlui of wie dan ook) te helpen strategische beslissingen te nemen.

 

colors88_coverjunkie_500_629_90_c1Colors, Italië, sinds 1991: Colors is een van de beste magazines van dit moment. Het pakt iedere keer een groot cultureel of maatschappelijk thema bij de kop en bekijkt dit vanuit international perspectief. Het thema begint meteen aan het begin van het blad en iedere pagina of spread gaat steeds een stapje verder in de analyse en associatie. Met veel ijzersterke fotografie, illustratie en creatieve vormen.

 

04The Outpost, Beiroet, sinds 2012: The Outpost is ontstaan in de Arabische Lente en wilde de energie van de revolutie vangen in het zelfbenoemde ‘magazine of possibilities’. Het blad is kristalhelder over het geweld en de ‘verslavende onverdraagzaamheid’ in dit werelddeel, maar zoekt naar kansen ‘for a new Arab world’.

 

tumblr_m5kctccZ5p1rwuil7o1_500Makeshift, VS, sinds 2012: De hoofdredactie van Makeshift bevindt zich in de VS, maar op de website staat expliciet dat de redactie internationaal is, verspreid over de wereld. Het print en oline magazine noemt zichzelf ‘A Journal of Hidden Creativity’. Het wil de creativiteit ontdekken in de ‘economic fringe’, de mensen aan de randen van de economie, zoals Haitiaanse communities die hun land weer opbouwen of Chinese hackers die de stilte proberen te doorbreken, om te leren voor de toekomst.

 

Schermafbeelding-2014-05-25-om-21.11.31-305x403Nieuw Amsterdam, Nederland, sinds 2013: Uitgave van Pakhuis De Zwijger, over Amsterdam als stad in transitie. Sociale innovatie, creatieve initiatieven, technologische ontwikkeling, ondernemers en coöperaties, maar ook gemeentelijke aanpak en bestuurlijke hervorming passeren de revue. Het blad laat zien hoe deze stad aan het veranderen is en nieuwe modellen voor de toekomst probeert te vinden.

 

weapons-of-reason-issue-01-the-arcticWeapons of Reason, UK, verschijnt najaar 2014:  Weapons of Reason wil wereldwijde vraagstukken zoals globalisering, klimaatverandering en technologische vooruitgang met nieuwsgierigheid en creativiteit tegemoet treden. Het blad bestaat uit drie onderdelen: The Past, waarin de lezer wordt meegenomen in de historie van het vraagstuk, The Present, waarin de stand van zaken wordt geanalyseerd en The Future, waarin kenners mogelijke scenario’s schetsen.